Ze zouden hun best doen. En dat deden ze.

23.04.2019

Hoe lang ook de werkdagen die veteraan Joël Blanca maakte, voor zijn gezin leverde het bar weinig extra’s op. Schuld kwam op schuld. “Het enige waar ik nog aan kon denken was zoveel mogelijk binnenbrengen door nog harder te werken.” Een nieuw begin leek verder weg dan ooit, totdat ABP de schuldeisers rond de tafel bracht.

Over Joël
Leeftijd: 42 jaar
Huishouden: vrouw en drie kinderen
Missies: Kosovo (2000), Bosnië (2006), Afghanistan (2009)

“We hadden een paar jaar eerder ook al bewindvoering gehad, maar we kregen het toen niet op de rails. Alle toelagen, alles stopten we erin om de afspraken na te komen,
maar er viel niet tegenop te boksen. Ik was na zeventien jaar vertrokken bij Defensie. Een fatsoenlijke baan vinden lukte me niet. De bewindvoerder kwam met allerlei
verwijten, dat ik niet genoeg zou meewerken, dat de communicatie niet goed liep. Het kwam voor de rechter, deels kregen we gelijk, maar we werden failliet verklaard.”

Post verstoppen
“Dat het zover kwam, daar hebben mijn vrouw en ik allebei ons aandeel in gehad. We hadden zo onze manieren om de problemen te vermijden.”

Als militair voor de landmacht was ik heel veel weg, op uitzendingen en oefeningen. Daardoor had ik niet goed in
de gaten wat er eigenlijk thuis speelde.

“Mijn vrouw moest het maar zien op te lossen, en omdat zij het ook niet overzag ging ze de post verstoppen. Tot ik een keer thuis was en er deurwaarders op de stoep
stonden. Je komt erachter; zoveel schulden hebben we dus. Ik werkte in die tijd van vier uur ‘s nachts tot halfnegen ’s avonds op een bezemwagen bij snelwegreparaties.
Maar ook dat was niet genoeg. Ik kon niet meer, ik werd zo depressief. Mijn vrouw zei ook; ‘nu is het genoeg, je zoekt hulp’.”

Financiële rotzooi
“Ik was natuurlijk niet meer werkzaam bij Defensie, maar als veteraan kon ik toch bij het Veteranenloket terecht. Er kwam iemand langs om alle administratie op een rij te
zetten. In die gesprekken werd ook duidelijk dat veel van mijn klachten te maken hadden met de financiële rotzooi. Ik probeerde mezelf overeind te houden, maar het lukte
gewoon niet. Ze zeiden: ‘we gaan ons best voor jullie doen’. En dat deden ze. Bij ABP hebben ze toen samen met de kredietbank alle schulden – letterlijk alles – op een hoop
geveegd. Met de schuldeisers aan tafel hebben ze afgesproken; iedereen krijgt een deel en dan is het basta. Die onderhandelingen waren afgelopen zomer.”

Toen eenmaal bleek dat ze alles rond kregen; wat een mega-grote relief was dat.

”Elke maand houdt ABP nu een bedrag in op m’n invaliditeitspensioen om daarmee de hoofdschuld af te betalen.”

Budgetcursus
“Voor ons als gezin begint het weer als een normaal leven te voelen. Ik heb een baan gevonden en doordat de schuldeisers hebben afgesproken ‘we laten die mensen met
rust’ komen we niet meer voor verrassingen te staan. We hebben het goed overleefd met z’n tweeën. Maar wat een gesukkel is dat geweest joh, met ik weet niet hoeveel
brieven, deurwaarders en incasso’s. Systematisch werken, dat hebben we geleerd. Maandag komt er geld, dan gooien we eerst de tank van de auto vol en doen we met z’n
allen boodschappen. Je moet regels hebben en je daar ook aan houden. Dat willen we beter leren. Daarom hebben m’n vrouw en ik besloten een budgetcursus te doen,
zodat we straks onze eigen zaken kunnen regelen. Ik ben echt super, super blij met de kans die ABP en het Veteranenloket ons hebben gegeven om hier weer uit te komen.
Dwars door de schaamte heen moet je die kans dan wel grijpen; ogen dicht en gaan.”

Klanten aan het woord over de 'Mijn KBL" omgeving

31.03.2021

Sinds een aantal maanden hebben wij een nieuwe persoonlijke digitale omgeving: Mijn KBL. Met Mijn KBL kun je altijd, dus wanneer je maar wilt, online de status van jouw budgetbeheerrekening bij de Kredietbank Limburg volgen. Niemand anders kan jouw gegevens zien, deze zijn alleen voor jou toegankelijk. Twee klanten delen graag hun ervaring over Mijn KBL:  lees verder

Digitale omgeving 'Mijn KBL'

09.02.2021

Beste klant, Op dit moment ontvang je elke maand een bankafschrift van ons via de post of mail. Wij begrijpen dat het prettig voor je kan zijn om beter op de hoogte te zijn van de situatie van jouw rekening. Wij hebben daarom een nieuwe persoonlijke digitale omgeving (portal) ontwikkeld: Mijn KBL. Met Mijn KBL kun je altijd, dus wanneer je maar wilt, online de status van jouw budgetbeheerrekening bij de Kredietbank Limburg volgen. Niemand anders kan jouw gegevens zien, deze zijn alleen voor jou toegankelijk. Op vrijdag 22 januari zijn wij begonnen met het versturen van brieven naar onze klanten die gebruik maken van budgetbeheer en budgetbeheer maatwerk. In deze brief vertellen wij over de nieuwe persoonlijke digitale omgeving Mijn KBL. Wij vragen in deze brief ook om jouw e-mailadres en mobiele nummer te sturen naar Daphne Rijstenberg. Daphne is als medewerker van Kredietbank Limburg de contactpersoon voor Mijn KBL. Heb je nog vragen? Neem dan contact op met Daphne Rijstenberg, telefoonnummer 088-101 9898. Zij is bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 9.00 tot 17.00 uur en op vrijdag van 9.00 uur tot 13.00 uur.  lees verder

Nieuwsbrief Corona

21.04.2020

Hulp bij geldzorgen Het zijn aparte tijden. Sommige mensen verliezen hun baan, zelfstandigen raken zonder werk en het kan zo maar zijn dat het geld opraakt. Ga niet meteen geld lenen! Zoek hulp bij je gemeente voor ondersteuning bij het kunnen rondkomen. Als je al geld tekort kwam en al in de schulden bent geraakt, dan kunnen wij je helpen. We doen dat graag voor je. In deze nieuwsbrief krijg je informatie waar je naar toe kunt voor hulp of ondersteuning.  lees verder

Nieuwsarchief