Deelnemer Melissa Reijnen vertelt over haar ervaringen met de 50 Gezinnen Aanpak

08.05.2019

Deelnemer Melissa Reijnen vertelt over haar ervaringen met de 50 Gezinnen Aanpak
“Benieuwd hoe we straks doorpakken naar een oplossing op maat”

In het project ‘50 Gezinnen Aanpak’ worden casussen aangepakt volgens de Maatwerk Klas. Een methodiek om gezinnen of personen met multiproblematiek te helpen naar meer regie in hun leven. Kenmerkend voor de Maatwerk Klas is dat een consulent samen met een gezin of persoon bepaalt wat nodig is. Melissa Reijnen, werkzaam voor Kredietbank Limburg, is een van de tien deelnemers aan het project. Zij vertelt over haar eerste ervaringen met de methodiek.

Tweede trainingsdag
Vorige week donderdag nam Melissa deel aan de tweede trainingsdag van de Maatwerk Klas. De methodiek wordt gegeven door het Instituut voor Publieke Waarden. Het leert deelnemers hoe ze samen met een gezin of persoon tot een doorbraak kunnen komen om hun situatie te verbeteren.

Melissa: “Voor deze maatwerkklas heb ik de casus van een jongeman van 28 jaar ingebracht. Hij kwam bij mij terecht omdat hij een oplossing zocht voor zijn schulden.” Maar er bleek veel meer aan de hand te zijn. “Zeven jaar geleden ging het mis nadat zijn moeder overleed. Hij raakte verslaafd aan drugs, zijn heao-studie maakte hij niet af en ook kwam hij door agressief gedrag met justitie in aanraking.”

Alternatief zoeken
Toen hij ook zijn studio van het Leger des Heils dreigde kwijt te raken door zijn gedrag, besloot Melissa met hulp van andere professionals op zoek te gaan naar een alternatief. “Hij dreigde op straat terecht te komen, terwijl hij net zijn leven financieel weer enigszins op orde had. Door een erfenis had hij zijn schulden afgelost en hij wilde heel graag gaan werken aan zijn toekomst: hij dacht aan dagbesteding of een opleiding waarmee hij uiteindelijk weer werk en een eigen woning zou kunnen krijgen. Een uithuiszetting zou de problemen weer verergeren en ook financiële consequenties hebben.”

Huisvesting
Melissa klopte voor hulp aan bij een collega van bijzondere bijstand die haar tipte om een woning te zoeken via de Zonnewende. Daar was voor hem een tijdelijke plek beschikbaar. “Nu kijk ik met een nuggersconsulent of we ook een vorm van dagbesteding kunnen organiseren, zodat hij weer terug regelmaat ervaart. In samenwerking met het project wordt ook gekeken naar eigen huisvesting via de gemeente.”

Plan van aanpak
Ook heeft Melissa de jongeman zelf aan het werk gezet: “Wat wil hij? Hoe ziet hij zijn toekomst? Daarvoor heeft hij met ondersteuning vanuit het project een plan van aanpak voor geschreven van twee A4 waarbij hij vooral aangeeft dat hij zijn verslaving wil aanpakken en zelfstandig wil wonen. Tegelijk geeft hij duidelijk aan dat hij daar lichte ondersteuning bij nodig heeft vanwege zijn gedrag. Door het plan ervaart hij dat er iemand achter hem staat en beseft hij dat het belangrijk is om aan zijn eigen toekomst te werken. Hij heeft weer het gevoel gekregen dat hij en zijn wensen centraal staan.” Het plan is door de projectleider van IPW in een maatwerkplan gegoten.

“Ik ben benieuwd hoe in de toekomst professionals zodanig kunnen samenwerken dat dit ten dienste kan staan van een cliënt en zijn ondersteuningsbehoefte. Vaak zie je dat professionals op hun eigen eiland blijven werken, vasthoudend aan regels terwijl we samen met de klant het verschil kunnen maken”, besluit Melissa.

Klanten aan het woord over de 'Mijn KBL" omgeving

31.03.2021

Sinds een aantal maanden hebben wij een nieuwe persoonlijke digitale omgeving: Mijn KBL. Met Mijn KBL kun je altijd, dus wanneer je maar wilt, online de status van jouw budgetbeheerrekening bij de Kredietbank Limburg volgen. Niemand anders kan jouw gegevens zien, deze zijn alleen voor jou toegankelijk. Twee klanten delen graag hun ervaring over Mijn KBL:  lees verder

Digitale omgeving 'Mijn KBL'

09.02.2021

Beste klant, Op dit moment ontvang je elke maand een bankafschrift van ons via de post of mail. Wij begrijpen dat het prettig voor je kan zijn om beter op de hoogte te zijn van de situatie van jouw rekening. Wij hebben daarom een nieuwe persoonlijke digitale omgeving (portal) ontwikkeld: Mijn KBL. Met Mijn KBL kun je altijd, dus wanneer je maar wilt, online de status van jouw budgetbeheerrekening bij de Kredietbank Limburg volgen. Niemand anders kan jouw gegevens zien, deze zijn alleen voor jou toegankelijk. Op vrijdag 22 januari zijn wij begonnen met het versturen van brieven naar onze klanten die gebruik maken van budgetbeheer en budgetbeheer maatwerk. In deze brief vertellen wij over de nieuwe persoonlijke digitale omgeving Mijn KBL. Wij vragen in deze brief ook om jouw e-mailadres en mobiele nummer te sturen naar Daphne Rijstenberg. Daphne is als medewerker van Kredietbank Limburg de contactpersoon voor Mijn KBL. Heb je nog vragen? Neem dan contact op met Daphne Rijstenberg, telefoonnummer 088-101 9898. Zij is bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 9.00 tot 17.00 uur en op vrijdag van 9.00 uur tot 13.00 uur.  lees verder

Nieuwsbrief Corona

21.04.2020

Hulp bij geldzorgen Het zijn aparte tijden. Sommige mensen verliezen hun baan, zelfstandigen raken zonder werk en het kan zo maar zijn dat het geld opraakt. Ga niet meteen geld lenen! Zoek hulp bij je gemeente voor ondersteuning bij het kunnen rondkomen. Als je al geld tekort kwam en al in de schulden bent geraakt, dan kunnen wij je helpen. We doen dat graag voor je. In deze nieuwsbrief krijg je informatie waar je naar toe kunt voor hulp of ondersteuning.  lees verder

Nieuwsarchief