Klanten van de Kredietbank aan het woord

25.07.2016

Vroeger had ik een gat in mijn hand, maar nu let ik op de kleintjes!

In het Maastrichtse Wijkservicepunt Wittevrouwenveld verzorgt de Kredietbank Limburg wekelijks een open spreekuur.

Trajectmanager Kelly Esten ontvangt hier mensen met een financieel probleem die er zelf niet meer uitkomen.

Samen met Kelly werken ze aan een oplossing zoals schuldhulpverlening of budgetbeheer. In dit interview vertellen drie van ‘haar’ klanten hun verhaal: Paul (46), Hanny (53) en mevrouw Janssen(68), die haar dochter Karin (42) heeft meegenomen.

Van samen naar zelf
Waarom zijn deze mensen klant bij de Kredietbank? Paul heeft vroeger in de montage gezeten en verdiende goed geld. Omdat hij regelmatig last heeft van clusterhoofdpijn waren de contracten vaak tijdelijk en wisselde loon zich af met WW. Door die hevige hoofdpijnen belandde Paul uiteindelijk in de ziektewet. Nu is hij afgekeurd en krijgt hij een Wia-uitkering. “Door deze omstandigheden kreeg ik het op een gegeven moment financieel niet meer geregeld” zegt hij. “Toen heb ik zelf contact gezocht met de Kredietbank Limburg”. Paul heeft een lopende schuldregeling, wat inhoudt dat hij na drie jaar van zijn schulden verlost is. En met behulp van budgetbeheer heeft hij weer grip op zijn financiën en is er zelfs een spaarpotje opgebouwd. Boodschappen doet hij met de zelfscanner: “Op het schermpje zie ik meteen voor hoeveel ik al in mijn boodschappenkar heb liggen.” Kan Paul het straks zelf? Kelly is vol vertrouwen. En Paul zelf bewijst dat hij een stuk sterker in zijn schoenen staat: “Ik wil graag een grotere tv en kan dat nu ook betalen, maar toen ik in de winkel stond heb ik me toch nog maar eens bedacht!”

Op de kleintjes letten
Naast Paul zit Hanny. Zij heeft drie jaar schuldbemiddeling achter de rug en krijgt nu nog steeds een stuk budgetbeheer en begeleiding vanuit het Wijkservicepunt. “Ik let nu op de kleintjes, dat heb ik hier wel geleerd. Vroeger had ik echt ‘e groet look in ’t henneke’. Nu ben ik klaar met de schuldsanering. Ik werk twee dagen per week als vrijwilliger en krijg een uitkering. Ik voel me prettig met de huidige regeling: dat stukje budgetbeheer geeft me rust. En het is prettig dat ik bij Kelly terecht kan als het nodig is”.

Over de drempel
Mevrouw Janssen zit al langere tijd in een moeilijke financiële situatie. Op 22-jarige leeftijd overleed haar man. Ze had toen drie jonge kinderen en nummer vier was onderweg. Dochter Karin: “Mam geeft alles weg, kinderen en kleinkinderen kloppen nooit tevergeefs bij haar aan. Maar zo hield ze zelf niets meer over. Gelukkig dat we via Woonpunt bij de Kredietbank terecht konden”. “Het duurde wel even voor we mevrouws vertrouwen gewonnen hadden,” vertelt Kelly. “Er komt bij het opstarten van een traject nogal wat regel/papierwerk kijken, dat schrikt soms af. Maar sinds dat geregeld is – dankzij hulp van de familie – hebben we een prima contact.” “Sterker nog,” vult dochter Karin aan, “mam heeft er geen spijt van en wil nu niet meer anders. Ze komt bijna elke donderdagmorgen wel even langs in het Wijkservicepunt en vindt het fijn als Kelly er is.”

Dubbeltjes
We vragen het ons samen af: schulden, is dat iets wat je van thuis uit meekrijgt? Volgens mevrouw Janssen is dat in haar geval wel zo. “Mijn moeder gaf ook alles weg, zelfs haar laatste dubbeltje.” Hanny: “mijn moeder was juist heel spaarzaam vroeger, die draaide elk dubbeltje om. Maar ik werkte al vanaf mijn zestiende en als je al zo jong goed verdient dan is het moeilijk om alle verleidingen te weerstaan”.

Sociale druk
Kelly vertelt dat de klanten van de Kredietbank tegenwoordig steeds jonger worden. Hoe kan het dat de jeugd zo gemakkelijk in de schulden terechtkomt? Paul geeft aan dat het ook wel erg eenvoudig is om schulden te maken; als je iets koopt via internet hoef je maar te kiezen voor ‘achteraf betalen’. Hij wijt dit verder ook aan de sociale druk van vrienden op school. Dat heeft hij zelf ook ervaren: “Toen ik met nieuwe Nikes rondliep hoorde ik er opeens bij op school en datzelfde zie je nu ook met mobiele telefoons”. Karin ziet dit ook bij haar zoon: “Op de middelbare school moest het steeds merkkleding zijn. Nu is hij wat ouder en is de Action ook goed genoeg. Ik vind hem af en toe zelfs gierig!” lacht ze.

Meerwaarde
Het belang van een vaste contactpersoon waarmee het klikt is overduidelijk.

Door de inzet en de menselijke betrokkenheid van de trajectmanager zitten hier gemotiveerde mensen die op weg zijn naar een betere financiële situatie.
Daarnaast bewijst de meerwaarde van het Wijkservicepunt zich keer op keer.
Mensen kunnen in hun buurt terecht en door de samenwerking tussen de ketenpartners kan er snel en gemakkelijk geschakeld worden met andere instanties zoals de gemeente (Wmo, sociale dienst) of het maatschappelijk werk.


Bron: nieuwsbrief armoede nr. 2 d.d. 21 juli 2016

Gratis kookworkshop Weller

01.12.2017

In deze gratis kookworkshop leert u, hoe u met de eenvoudige ingrediënten, gezonde maaltijden kunt bereiden. Want gezond eten hoeft niet per sé duur te zijn. Ook worden u tips gegeven over hoe u kunt variëren in uw dagelijks voedingspatroon. Het belangrijkste aspect voor u en uw gezin is toch een gezonde levensstijl. Hierbij kan de kookworkshop voor u een goede start betekenen. Open de flyer voor meer informatie over hoe je je aan kunt melden.  lees verder